nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Czy Twoi ludzie potrafią uczyć się na błędach?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Jakub  Data: 2009-10-11 17:52:44  Typ wpisu: Przykład  Adresaci: Poziom menedżerski  


Wyzwania:

Czy Twoi ludzie się uczą?

Na pewno! Skoro jesteście dalej w grze! Na pewno uczestniczą w wewnętrznych warsztatach, uczą się nowych produktów czy usług, rozwijają się na szkoleniach...   Ale czy uczą się także z porażek?   To jest jedna z najtrudniejszych rzeczy. I na dodatek jedna z ważniejszych w ciężkich kryzysowych czasach.    

  

Żeby nie brzmiało to wszystko tak ponuro, sięgniemy po doświadczenia biznesowe jednej z najlepszych wytwórni filmowych - PIXAR połączoną z Disney Animation Studios - znanej choćby z takich produkcji i takich hitów, jak ‘Wall-E”, „Auta”, „Toy Story 2” czy „Potwory i Spółka” .     

Takie sukcesy nie biorą się znikąd. Pixar poza doskonałym zarządzaniem kreatywnością potrafi też uczyć się na błędach i generalnie umacniać kulturę organizacyjnego uczenia się. Prezes Pixar i Disney Animation Studios, Ed Catmull, postawił między innymi na zwalczanie samozadowolenia i odkrywanie problemów, na otwartą komunikację i proste metody pozwalające na ciągłe uczenie się. Oto kilka z nich: ·        

  • Analizy post mortem (analizy nieudanych projektów). Przeprowadzanie takich analiz jest o tyle trudne, że trzeba wprost mówić o niepowodzeniach i własnych błędach, a nikt tego nie lubi. Każdy raczej szuka okazji, by pokazać siebie i swój zespół z dobrej strony i by rozdzielać pochwały. W Pixar zaproponowano każdemu zespołowi, by na użytek analiz post mortem stworzył listę pięciu najważniejszych rzeczy , które zrobiłby ponownie i pięciu, których by nie powtórzył. Dzięki temu można zachować równowagę między komentarzami pozytywnymi i negatywnymi ·        
  • Świeże spojrzenie z zewnątrz. Wpuszczanie do projektów „świeżej krwi”, która przełamywałaby syndrom NIH („not invented here”) i podważała obecne status quo. 
  • Ośmielanie młodych pracowników do otwartego komunikowania własnych spostrzeżeń i poglądów. Aby to osiągnąć prezes Pixar osobiście przychodzi na szkolenie wprowadzające i otwarcie opowiada o błędach, które zdarzyło się firmie popełnić i wnioskach, jakie z tych porażek wyciągnięto. Tym samym stara się już na starcie budować w głowach nowo przyjmowanych pracowników wizerunek Pixar jako firmy, która mimo sukcesów ma właściwą pokorę biznesową, potrafi dostrzec własne błędy, oczekuje otwartej wewnętrznej komunikacji na trudne tematy i potrafi się uczyć na własnych niepowodzeniach.  

Więcej o tym, jak Pixar podchodzi do budowania kultury kreatywności i organizacyjnego uczenia się można przeczytać we wrześniowym numerze Harvard Business Review Polska.

Skomentuj: