nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Fenomen biżuterii PANDORA czyli jak trafić w potrzeby klienta
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Jakub  Data: 2010-02-22 22:48:33  Typ wpisu: Przykład  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:



Od połowy 2009 również polscy klienci mogą cieszyć się wyrobami kultowej duńskiej jubilerskiej marki PANDORA. Ikoną tej marki stała się bransoletka z zawieszkami, które można indywidualnie dobierać. Ceny wyrobów Pandora zaczynają się od ok. 100 złotych, a kończą na kilkudziesięciu tysiącach złotych (za pełną bransoletkę z zawieszkami z 14‐karatowego złota). Docelowo w Polsce Pandora planuje otworzyć w Polsce 70 punktów sprzedaży.  W świecie takich punktów sprzedaży jest już ponad 8000.

Początki marki Pandora  to rok 1982, kiedy małżeństwo Enevoldsen założyło małą, rodzinną firmę w Kopenhadze. Ale ich unikalne wyroby bardzo szybko zyskały ogromną popularność i firma zaczęła sie błyskawicznie rozwijać. Sukces był tak duży a popyt rósł do tego stopnia, że firma zmieniła swój profil na sprzedaż hurtową. Po kilku bardzo dobrych latach takiej działalności, firma całkowicie zakończyła sprzedaż detaliczną i przeniosła swoją siedzibę. Ukoronowaniem było otwarcie własnej fabryki w Tajlandii.  

Za sukcesem Pandory stoi nie tylko wspaniałe wzornictwo czy sam pomysł na bransoletkę z zawieszkami. Pomysł zresztą nie jest tu nowy. Motorem sukcesu sprzedaży wydaje się przede wszystkim konsekwentne zaspokajanie kluczowych potrzeb Klientek (zwłaszcza tych z zasobnym portfelem). Marketingowy i produktowy koncept jest też kwintesencją tego, o co obecnie chodzi na rynku jubilerskim:
„Każda kobieta chce stworzyć swój niepowtarzalny wizerunek przy pomocy biżuterii i odzieży. Dużą satysfakcję może jej przynieść samodzielnie skomponowany i wielozadaniowy zestaw biżuterii. Nową tendencją będzie pragnienie, aby biżuteria mogła odzwierciedlać osobowość właściciela i łączyć się w różny sposób. Skomponowane pierścionki i bransoletki mogą zapewnić taką różnorodność”.

Jakże różne jest to od klasycznego podejścia do tego biznesu, gdzie wzornictwo jest dość powtarzalne, kolekcje specjalne odzwierciedlają raczej potrzeby twórcy a nie nabywcy, a magnesem dla Kleintów są np. rabaty i przeceny.  


Przyjrzyjmy się kluczowym zamysłom, które stoją za marką Pandora (przede wszystkim za bransoletkami z zawieszkami).
   
  • Pandora to przede wszystkim pewna filozofia, pozwalająca każdej kobiecie podkreślić swój indywidualny styl, wyrazić swoją osobowość, opowiedzieć swoją historię, cieszyć się każdym momentem życia. 
 
  • Produkty Pandory stworzone są w sposób, który umożliwia ich nieskończone połączenia, zależne wyłącznie od naszej wyobraźni. Dzięki tym różnorodnym kombinacjom każdego dnia możemy wyglądać inaczej, podkreślić inny element swojego ubrania czy nastroju. 
 
  • Możemy też zapisać w nich wspomnienia najważniejszych chwil ‐ mottem marki jest bowiem idea “Life has its moments ‐ make them unforgettable”. 
   
  • Nabywca, czy przede wszystkim posiadaczka bransoletki Pandora powinna być nie tyle Klientem marki, co jej wyznawcą i ambasadorem. Stąd Klub Pandora i aplikacja do projektowania własnej bransoletki w 3D, ale też mnóstwo nieformalnych społecznościowych działań w necie, które scalają wyznawczynie marki. Chodzi o to, by marketing szeptany i evangelist marketing zrobił swoje, podobnie jak w przypadku Apple.  
  Oto sztuka trafiania w kluczowe potrzeby docelowego Klienta :)      

żródło:
www.pb.info.pl „Komponowanie: nowy krzyk mody?”
Retail Jewellery Magazine  
Skomentuj: