nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Biznesowe Aikido
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Jakub  Data: 2010-06-04 15:37:58  Typ wpisu: Artykuł  Adresaci: Poziom operacyjny  


Wyzwania:

Zasady miękkich japońskich sztuk walki są ciekawym drogowskazem dla handlowców, jak działać w trudnych sytuacjach sprzedażowych.



Oto 7 zasad rządzących sztuką walki aikido  w stosunku do ataku werbalnego, autorstwa Myra Golden, przedstawione w
"Verbal Aikido: 7 Ways To Handle Difficult Customers":

  1. Aikidoka strategicznie rozładowuje (rozprasza) atak.
  2. Aikido nigdy nie odpowiada siłą na siłę.
  3. Aikido kładzie duży nacisk na szybkie,  stanowcze ruchy, które mają na celu obrócenie siły atakującego przeciwko niemu.
  4. Aikido harmonizuje się (stapia) z energią atakującego.
  5. Adepci aikido uczą się, jak kierować siłę przeciwnika, a następnie pozwalają jej na ominięcie siebie.
  6. Mistrz aikido nigdy nie stara się zniszczyć (zabić) przeciwnika. 
  7. W aikido wszystkich przeciwników należy postrzegać jako partnerów.

Nawet w najprostszym i najbardziej operacyjnym wymiarze mamy na bazie Aikido gotowe podpowiedzi, jak rozmawiać z Klientem:

  • Nie idź na otwartą konfrontację - nie przepychaj się na argumenty (wywoła to tylko destrukcyjna polemikę i jeszcze bardziej zniechęci Rozmówcę)
  • Zamiast TAK, ALE... raczej „TAK, i...” - podążaj w tym kierunku, który zasygnalizował Klient jako ważny dla niego i pociągnij wątek tam, gdzie Ty chcesz
  • Gdy Klient atakuje Cię zastrzeżeniami i obiekcjami, wyłów te tematy, których pociągnięcie przenawiguje rozmowę na przydatne dla Ciebie kwestie. Zamiast polemizować czy uciekać od tematu, skup się na tym punkcie rozmowy, „zakładając tam dźwignię” . Skoro Klient sam przyłożył tam siłę, sam się zaangażował w określoną kwestię, pociągnij go dalej w tym kierunku („I tym bardziej...” „I bardzo dobrze, że poruszył Pan ten temat, bo jest to doskonała okazja, żeby...”)

 

 

Każdy handlowiec znajdzie w zasadach Aikido przydatne dla siebie podpowiedzi. Na portalu WYMIATACZE.PL pokażemy je w dwóch ujęciach:

 

Jak reagować na ostre zagrywki klientów i partnerów biznesowych, także wtedy, gdy wszystkim ciężko, puszczają nerwy i gdy wydaje się, że wszystkie są chwyty dozwolone?

 

  • Jak reagować, gdy Klient atakuje?
  • Jak uświadomić Klientowi, że budowanie relacji na płaszczyźnie siły i eskalacji roszczeń to droga donikąd?
  • Jak przenawigować sposób myślenia i działania Klienta w kierunku obopólnych korzyści?

 

 

Jak skutecznie konkurować z silniejszymi firmami na rynku, które mają mocniejsze marki i większe budżety i które potencjalnie mogą więcej niż my?

  • Jak nie dać się namierzyć / złapać - jak wymykać się przed miażdżącym uderzeniem?
  • Jak działać w sytuacji błędu lub „grzechu zaniechania” ze strony silniejszego konkurenta?
  • Jak działać w sytuacji konfrontacji z silniejszym graczem?
  • Jak odnajdywać słabe punkty u silniejszego przeciwnika i jak je wykorzystywać?

 

Obejrzyj na WYMIATACZACH.PL film -zajawkę o Aikido. W kolejnych odcinkach przedstawimy (także na bazie króciutkich filmów) aplikację poszczególnych zasad Aikido w praktyce.



UWAGA - przypominamy: - jeśli nie masz jeszcze konta na WYMIATACZACH.PL, załóż je jak najszybciej (potrwa to tylko chwilę, a samo konto jest oczywiście darmowe). Filmy, narzędzia oraz mnóstwo dodatkowych opcji serwisu dostępnych jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Skomentuj:
Autor: Whisky2000 2010-06-21 22:22:30
Coś w tym jest, choć to dość daleka analogia. Nigdy nie ćwiczyłem walk wschodu, ale też jestem za tym, żeby szukać inspiracji gdzie się da. Byleby tylko nie poniosła nas za daleko kreatywność. Myśle, że prostsze analogie sa np. w rodzimiej siatkówce czy koszykówce.
Ja poszedł bym wogóle dalej. Jesli już mówimy o aikido i konfliktach to warto powiedzieć coś o wpsółpracy z kolegami w firmie czy nawet z innymi współwłaścicielami. Ja takie aikido muszę uskuteczniać na każdym posiedzeniu ze wspólnikami, bo inaczej lałaby sie krew i nie posunelibyśmy naszego biznesu do przodu.