nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Podróże samolotem: na stojąco czy w siodle?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Szymon  Data: 2010-09-18 12:19:41  Typ wpisu: Przykład  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:

Niecały miesiąc temu w Kalifornii zaprezentowano najnowszy pomysł na przeorganizowanie klasy ekonomicznej na krótkich trasach. Dzięki siedzeniom przypominającym kowbojskie siodło, samoloty będą mogły zaprosić na pokład przeszło 30 % więcej pasażerów.

 

 

Firma Aviointeriors zaproponowała rozwiązanie nazwane „SkyRider” (Podniebny jeździec). Kilkuletnia analiza setek pozycji siedzących lub półsiedzących doprowadziła do zaproponowania firmom lotniczym siedzeń w postaci siodła. Inżynierowie zauważyli, że jeźdźcy siedzą na koniu niemal w pozycji pionowej, a przy tym nawet kilkugodzinna przejażdżka nie jest dla nich obciążeniem. Taki sposób usadzenia pasażerów pozwalałby na zmniejszenie odległości między fotelami do około 55-60 cm (standard to 75 cm).

 

 

Na ile takie rozwiązanie ma szanse powodzenia? Komentatorzy oceniają, że duże. Trendy w lotnictwie są jednoznaczne: następuje dalsza ekspansja tanich linii lotniczych, które koncentrują się na zmniejszeniu kosztów i na zwiększeniu opłacalności przelotów. Możliwość „upchania” 30 % pasażerów na pokładzie więcej jest dla nich bardzo atrakcyjna.

Zdaniem producentów oraz linii lotniczych, największym wyzwaniem będzie przełamanie paradygmatów – zarówno po stronie klientów, jak urzędów kontrolujących i regulujących rynek usług lotniczych. Faktem jest, że w ciągu ostatnich 20 lat wiele paradygmatów zostało przełamanych – linie lotnicze skutecznie wprowadziły np. opłaty za posiłki czy bagaż. Gdy przed laty rzecznik Ryanair jako pierwszy oświadczył, że przewoźnik rezygnuje z bezpłatnych posiłków, wszyscy wyśmiewali ten ruch. Obecnie takie rozwiązanie jest standardem w tanich liniach lotniczych oraz podczas lotów krajowych na całym świecie.

Co więcej, coraz więcej linii lotniczych (w tym wspomniany RyanAir oraz chińskie linie Spring Airlines) składa oświadczenia lub nawet wnioski, dotyczące zmian w regulacjach i dopuszczenia lotniczego ruchu na krótkich odcinkach w pozycji stojącej.

 

SkyRider wydaje się kompromisem – wychodzi naprzeciw oczekiwaniom linii lotniczych, a jednocześnie umożliwia klientom podróż w pozycji siedzącej (a przynajmniej częściowo siedzącej). Liniom lotniczym pozwala spełnić normy bezpieczeństwa. Dotychczasowe testy, dotyczące bezpieczeństwa i komfortu lotu i przeprowadzone przez producenta, są bardzo pozytywne.

 

Skomentuj: