nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Fenomen samochodów DACIA
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Jakub  Data: 2011-02-07 09:43:49  Typ wpisu: Przykład  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:

Zarówno w Polsce jak i w wielu krajach Europy Dacia nie kojarzyła się zbyt dobrze. A jednak to Dacia w 2010 r. charakteryzowała się jedną z największych dynamik wzrostu w Europie wśród marek motoryzacyjnych.

W 2009 roku Dacia mogła pochwalić się kolejny raz z rzędu dwucyfrowym wzrostem. Jej sprzedaż podniosła się ponad trzykrotnie od 100.000 do 311.874 w ciągu ostatnich pięciu lat.




Wprowadzane kolejne  modele to kolejne sukcesy. Dacia Duster zdobyła Nagrodę Autobest 2011 za najlepszą ofertę samochodową na rynku w 2010 roku. W skład Jury Autobest wchodzi 15 dziennikarzy z branży motoryzacyjnej. Model ten, sprzedawany od wiosny 2010 r. w Europie, Turcji i krajach Maghrebu, odniósł ogromny sukces na wszystkich tych rynkach, czego dowodem jest ponad 60 000 sprzedanych egzemplarzy.

Dzięki swojej solidności, możliwościom off-roadowym oraz bezkonkurencyjnemu stosunkowi ceny do ilości miejsca, Dacia Duster szybko zdobyła uznanie klientów poszukujących niezawodnego i przystępnego cenowo auta terenowego.

 

Wynik sprzedaży nowych samochodów Renault i Dacia w styczniu w Polsce jest lepszy o ponad 13 proc. od wyniku stycznia 2010 roku. Styczniowa sprzedaż modeli Dacia w porównaniu do ubiegłego roku jest większa aż o 23 proc.

Co stoi za sukcesem marki?

 

Wyczucie zmian rynkowych

Z pewnością  imponujący wzrost sprzedaży marki Dacia jest odzwierciedleniem zmiany mentalności nabywców. Wielu klientów do tej pory miało opory przed zakupem taniego samochodu, dziś − według badania firmy Cetelem przeprowadzonego w 2010 roku na najważniejszych rynkach europejskich − około 29% klientów mających zamiar kupić nowy samochód chce przeznaczyć na ten zakup poniżej 8.000 euro. Ostatni kryzys gospodarczy też nie jest bez znaczenia. Dlatego relacja jakości do ceny nabrała naprawdę istotnego znaczenia, a tendencja, aby konsumować mniej, ale lepiej przybiera na sile. Dacia nie przespała tego momentu. Ba -  potrafiła z doskonałym wyczuciem momentu wprowadzić na rynek serię niezawodnych samochodów o niespotykanym do tej pory, naprawdę atrakcyjnym  stosunku ceny do parametrów użytkowych.

 

Sukces nie uśpił Dacii. Firma chce zwiększyć sprzedaż wprowadzając nowe modele, rozwijając stylistykę z gamy Dacia, dbając o design, wchodząc na nowe rynki, np. do Wielkiej Brytanii, gdzie Dacia pojawi się już w 2012 roku.

 

Odpowiednia jakość przy niskich kosztach eksploatacji

Dacia znana jest z niskich kosztów eksploatacji i serwisu, o czym klienci często zapominają przy wyborze auta. Dacia Duster jest wyposażona w silniki o niskim zużyciu paliwa a koszty obsługi technicznej są niewielkie.

 

Producent zadbał także o jakość. Użytkownicy Dacii są  bardzo zadowoleni ze swoich samochodów. W badaniu JD Power VOSS przeprowadzonym w 2010 roku Dacia plasuje się na czwartym miejscu we Francji (za Hondą, Mercedesem i  BMW), a w Niemczech dzieli drugie miejsce na podium z BMW. Badanie to mierzyło poziom zadowolenia klientów będących posiadaczami średnio 2-letnich samochodów w oparciu o cztery kryteria: jakość/niezawodność, zalety użytkowe (design zewnętrzny, prowadzenie auta, ilość miejsca), serwis posprzedażny i koszty eksploatacji.

 

Siła niskiej ceny

Dzięki czemu dacia może zaoferować tak atrakcyjne ceny?

Pierwszy element tej skutecznej układanki to system produkcji oparty jest nie na robotyce, a na pracy człowieka. W Rumunii siła robocza jest wciąż względnie tania (przeciętny technik zarabia około 500 euro miesięcznie, co jest tam wynagrodzeniem bardzo przyzwoitym), a przy tym bardzo wydajna.

 

Drugi element to przemyślana prostota. Jak podkreśla Gérard Detourbet, dyrektor programu Entry Renault, konstruktorzy mają za zadanie zostawiać tylko to, co niezbędne w każdym nowym modelu.  Prostota oznacza też niezbędny miks ascetyczności, ekonomiki i standaryzacji. Zrezygnowanie z wyszukanej elektroniki oraz gadżetów pozwoliło na stworzenie tanich i niepsujących się modeli. Oszczędności uzyskano także na procesie standaryzacji części różnych modeli. Na przykład terenowy Duster posiada aż 50% wspólnych części z osobowym modelem Logan czy popularnym Renault Clio.

 

O ile Hyundai postawił na innowacyjność, wysoki standard i nowinki technologiczne przy wciąż dobrej konkurencyjnej cenie, o tyle w ofercie Dacii cena stała się absolutnie podstawowym orężem. Inne elementy pozwalają po prostu tę cenę zapewnić.

Skomentuj: