nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Konsekwencja i determinacja w biznesie: dobre praktyki, cz. I
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Szymon  Data: 2011-02-26 15:45:03  Typ wpisu: Dobra praktyka rynkowa  Adresaci: Poziom operacyjny  


Wyzwania:

Oto lista siedmiu dyscyplin, wyróżniających najskuteczniejsze firmy na rynku. Rady pochodzą z kilku konferencji oraz książek, w tym: „Execution” (Larry Bossidy & Ram Charan), “Making Strategy Work” (Lawrence G. Hrebiniak), „Execution Plain And Simple” (Robert Neiman) oraz “The Other Side of Innovation” (Vijay Govindarajan & Chris Trimble).

 

1.

Skorzystaj z przykładowych mantr, stworzonych przez najbardziej konsekwentnych menedżerów.

 

Klasycznym błędem, popełnianym przez firmy, jest próba uchwycenia zbyt wielu srok za ogon w tym samym czasie. W efekcie niemal żaden projekt nie jest doprowadzony do końca, wiele środków jest marnotrawionych, a pracownicy są przytłoczeni nadmiarem informacji i zaleceń.

Skuteczni menedżerowie koncentrują się na priorytetach i  posługują czytelnymi akronimami, które stanowią łatwą do zapamiętania „mantrę” dla pracowników. Efektywni szefowie wiedzą, że powinni pomóc członkom zespołu „uporządkować rzeczywistość”, która zazwyczaj jest bardzo chaotyczna i złożona.

 

Oto przykładowy akronim PURSE, stosowany przez duży amerykański bank, który skutecznie obronił się przed ostatnim spowolnieniem, wprowadzając czytelne wytyczne dla wszystkich rpacowników. W tym akronimie kolejne litery oznaczają:

P – Present customers (sprzedaż przede wszystkim do obecnych klientów)

U – Upselling (dosprzedaż dla klientów, którzy już korzystają z usług banku)

R – Risk control (zarządzanie ryzykiem, w szczególności ograniczenie linii kredytowej klientom zagrożonym upadłością)

S – SME (nacisk na małe i średnie przedsiębiorstwa)

E – Efficiency (obsesja efektywności)

 

2.

Zobacz, jak wprowadzić zdrowy rytm i regularność w działaniu.




Warto przypomnieć, że dobry menedżer to NUDNY menedżer. Złotą zasadą działania w biznesie jest zdrowo rozumiana upierdliwość, polegająca na powtarzaniu określonych czynności kilka razy dziennie, kilkadziesiąt razy w miesiącu. Nie można pozwolić na dowolność i improwizację w momencie, gdy podstawowe standardy nie są przestrzegane.

 

3.

Pomóż pracownikom nie zrażać się porażkami i próbować do skutku.

 

Wyobraź sobie, że określona oferta nie zdała egzaminu na rynku – klienci ją odrzucili. Co zrobisz? 95 % firm i zespołów zapamięta bolesną lekcję i w przyszłości podobna oferta nie wróci na rynek. Jednak uczenie się na doświadczeniach jest często bardzo iluzoryczne. Sukces lub porażka określonego projektu w mniejszym stopniu zależy od jego konstrukcji. W większym stopniu jest wynikiem braku przekonania odbiorców do określonego rozwiązania, a to przekonanie buduje się latami.

 

Klasycznym przykładem na polskim rynku jest Activia – produkt firmy Danone, który od połowy lat 90-tych powracał na rynek jak bumerang. Dopiero 5 lat temu „chwycił” – podczas trzeciego wdrożenia, w niemal niezmienionej formule. Co było siłą producenta? Prawdopodobnie to, że gdy pojawiła się koncepcja trzeciej próby wprowadzenia Activii na rynek, wszyscy stwierdzili, że warto spróbować. „Dwa razy się nie udało, próbujemy trzeci raz?”. „TAK” – odpowiedzieli niemal wszyscy pracownicy firmy. W rezultacie Activia jest jednym z najsilniejszych brandów, jakie można zobaczyć w sklepowej chłodni. Producent Activii jest niekwestionowanym liderem, z udziałem rynkowym oscylującym wokół 40 %.

 

Kolejne cztery dyscypliny zostaną przedstawione w następnym artykule.


Skomentuj: