nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Priorytety na trudne czasy
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Jakub  Data: 2009-08-18 14:55:09  Typ wpisu: Przykład  Adresaci: Poziom operacyjny  


Wyzwania:

W poprzednim wpisie TUTAJ zwracałem uwagę na wybór właściwego przeciwnika, takiego, który zapewnia firmie rozwój i motywuje do „wejścia na wyższy poziom”. Firmy typu smart company wiedzą jednak, że ważnym przeciwnikiem dla nich może być nie tylko lider na danym rynku, ale także różne wewnątrzfirmowe czynniki: inercja korporacyjna, opór wobec koniecznych zmian, krótkowzroczność. W czasach recesji taki wewnętrzny wróg jest szczególnie groźny i podstępny.

Wrogiem niweczącym biznesową skuteczność mogą być także schematy myślowe odnośnie tego, jak działać w trudnych czasach. Sprytne, inteligentne firmy nie tylko starają się unikac klasycznych błędów, także sięgają po aktywne „smartne” rozwiązania. Takim rozwiązaniem jest choćby zacieśnienie współpracy ze swoimi klientami (co powinno być oczywiste) i – co ważniejsze – edukowanie klientów, pokazywanie im, co wspólnie można zrobić, żeby skutecznie osiągać cele biznesowe mimo recesji. Jedna z polskich grup mediowych, działając „smartnie” i proaktywnie, rozpoczęła już edukację właścicieli firm i działów marketingu swoich klientów, dzieląc się z nimi posiadaną wiedzą, jakie wzorce działań marketingowych sprawdzały się w świecie w różnych krajach w różnych sektorach w poprzednich okresach dekoniunktury. Firma ta pomaga specjalistom ds. marketingu swoich Klientów wypracować wspólne koncepcje, jak w praktyce, m.in. bazując na oferowanych przez nią mediach, mogą oni wdrożyć takie zalecenia na czas kryzysu, jak np. poniższe, wybrane z całej listy, 4 punkty:

  1. Skup się szczególnie na swoich obecnych najwartościowszych, lojalnych i usatysfakcjonowanych klientach. Postaw na tworzenie wokół brandów grup klientów, których przywiązanie do regularnych zakupów powinno być jednym z pierwszoplanowych celów w czasie walki o utrzymanie przez marki swojej pozycji rynkowej. Badania i kalkulacje pokazują, że koszt utrzymania klienta jest ok. 5 x niższy niż pozyskania nowego, a zmniejszenie o 5 % liczby odchodzących klientów może spowodować wzrost zysków od 33%. do 100 %. 
  2. Przemyśl na nowo segmentację swoich klientów. Repozycjonowanie Twoich marek może pomóc przyciągnąć jeszcze bardziej wartościowych konsumentów.
  3. W przemyślany sposób zaatakuj pobliskie, niewykorzystane do tej pory, rynki. Postaw na klientów, którzy charakteryzują się największą zdolnością zakupową, najmniej wrażliwych na cenę i branże najmniej wrażliwe na recesję.
  4. Postaw na tych z największym potencjałem – skup się na mniejszej liczbie, ale za to trafnie dobranych klientów, takich, u których możesz mieć przewagę nad konkurencją, jeśli ta zrobi w tym samym czasie dokładnie ten sam ruch.

  Oczywiście firmy typu SMART COMPANY wiedzą, że są to także dobre podpowiedzi dla nich samych.

Skomentuj: