nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Znajdź autentyczną przewagę konkurencyjną
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Szymon  Data: 2011-02-26 16:04:37  Typ wpisu: Szybka rada  Adresaci: Poziom operacyjny  


Wyzwania:

Trzej żydowscy krawcy, którzy mieli swoje salony na jednej ulicy, ostro konkurowali między sobą. Pierwszy na szyldzie napisał: „Najlepszy krawiec w tym mieście”. Drugi z nich stworzył jeszcze większy, jeszcze piękniejszy szyld na którym napisał: „Najlepszy krawiec na świecie”. Co zrobił trzeci krawiec? Na swoim szyldzie napisał „Najlepszy krawiec na tej ulicy”.

 

Ta historia pokazuje, że megalomania w komunikowaniu swoich wyróżników i przewag niekoniecznie pomaga. Na rynku gołym okiem widać różnice pomiędzy tym, co jest deklarowane, a tym, co firmy faktycznie robią na co dzień. Mnóstwo przedsiębiorstw wypisuje na swoich sztandarach szumne misje („Po pierwsze klient” itp.), a w komunikatach kierowanych do klientów twierdzi, że są mistrzami we wszystkim. Jednak na rynku wygrywają ci, którzy potrafią zbudować niewielkie, ale za to czytelne i użyteczne przewagi w codziennych kontaktach z klientami.

 

Jeden z użytkowników serwisu Wymiatacze.pl opisał TUTAJ swój pomysł na pozyskiwanie nowych klientów. W skrócie polega on na tym, że potencjalnym klientom wręcza czerwoną wizytówkę z informacją, żeby traktowali ją jako „czerwony, alarmowy telefon”. Przyszłym klientom mówi: „Jeżeli kiedykolwiek poczujecie wkurzenie na Waszego obecnego dostawcę, odszukajcie moją czerwoną wizytówkę i zadzwońcie do mnie. Dam Wam lepszą cenę i obsłużę lepiej, niż konkurencja”. Jak łatwo można się domyśleć, wcześniej czy później niemal każdy klient przechodzi kryzys we współpracy z dotychczasowym dostawcą… Ten handlowiec znalazł swój prosty, niewymuszony wyróżnik: dla wielu klientów stał się właśnie najlepszym krawcem na tej ulicy.

 

Oto kilka pytań, które pomogą każdej firmie i każdemu pracownikowi zdefiniować swoje rzeczywiste przewagi:

 

1.   Co takiego proponuję, dzięki czemu mam pewność, że moja praca nie zostanie zlecona innemu pracownikowi, zespołowi lub firmie?

2.   Czym się wyróżniam w stosunku do podobnych działów (lub pracowników na moim stanowisku) w konkurencyjnych firmach?

3.   Czy moja przewaga to faktycznie coś, na czym zależy klientowi (wewnętrznemu lub zewnętrznemu) i za co jest w stanie więcej zapłacić?

4.   Co powinni o mnie / o moim zespole mówić ludzie z innych działów w naszej firmie lub moi klienci?

5.   Czy na pewno najczęściej robię to, w czym jestem mistrzem na swojej ulicy?

Skomentuj: