nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Nokia komunikuje priorytety strategiczne
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Szymon  Data: 2011-08-21 06:12:49  Typ wpisu: Dobra praktyka rynkowa  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:

Wg analityków z firmy Nomura, w II połowie tego roku Samsung i Apple, a wkrótce potem HTC wyprzedzą Nokię na rynku smartfonów. Nokia straci swoją wiodącą pozycję po 15 latach dominacji na rynku. Warto się przyjrzeć, w jaki sposób Nokia próbuje odwrócić ten trend i w jaki sposób komunikuje pracownikom priorytety strategiczne. Najpierw przestudiujmy ostatni komunikat prezesa Nokii, a następnie spróbujmy spojrzeć na te priorytety oczami zwykłego pracownika tej firmy.

 

Prezesem Nokii jest obecnie Stephen Elop. Pod koniec maja 2011, podczas konferencji Uplinq, Elop ogłosił pięć priorytetów na nadchodzące lata. Oto, w jaki sposób prezes Nokii próbował porwać pracowników, media i świat biznesu:

 

1.   Zachwycenie klientów: generowanie pozytywnych doświadczeń klientów i skuteczne zarządzanie nimi.

2.   Ukończenie, skompletowanie mobilnego ekosystemu: sprzęt Nokii powinien być obecny w każdej gałęzi mobilnej elektroniki użytkowej.

3.   Zapewnienie wsparcia operatorów GSM.

4.   Poszerzenie ekosystemu: inwestowanie w technologie, takie jak NFC czy biometryka.

5.   Rozbudowa społeczności deweloperów i przyciągnięcie jej do systemu operacyjnego Windows Phone.

 

 

 


Stephen Elop, Prezes firmy Nokia

 

Trudno dyskutować z sensownością tych priorytetów, pomijając to, że pewne decyzje powinny zostać podjęte kilka lat temu, a system Windows Phone może się okazać strzałem w kolano dla Nokii. Tak czy inaczej, sukces w zatrzymaniu lub odwróceniu trendu będzie zależał od tego, na ile wielka, coraz bardziej „bezpłciowa” korporacja błyskawicznie i konsekwentnie zacznie te priorytety wdrażać. Innymi słowy, na ile każdy marynarz na tym okręcie będzie dokładnie wiedział, co ma robić.

 

Zastanówmy się więc, co pozostanie przeciętnemu pracownikowi Nokii po przebrnięciu przez te kilka punktów biznesowej nowomowy. Prawdopodobnie niewiele. Czego brakuje „kompasowi” wytyczonemu przez Elopa? Trudno oczekiwać wywrotowej strategii, która olśniłaby pracowników i spowodowałaby efekt „Wow”. To, czego zdecydowanie brakuje, to zgrabna, „seksowna” forma. Najskuteczniejsze firmy na rynku często posługują się wygodnymi, czytelnymi akronimami, które zwiększają użyteczność i zapamiętywalność poszczególnych haseł.

 

 

Oto skrót PURSE (z ang. portmonetka), stosowany przez kluczowe departamenty dużego amerykańskiego banku, Wells Fargo. Bank ten względnie skutecznie obronił się przed ostatnim spowolnieniem gospodarczym, wprowadzając czytelne wytyczne dla wszystkich pracowników. W tym akronimie kolejne litery oznaczają:

 

P jak  Present customers (koncentrujemy się przede wszystkim na obecnych klientach).

U jak  Upselling (jeżeli ktoś korzysta z usług banku, priorytetem dla nas jest dosprzedaż).

R jak  Risk control (zarządzamy ryzykiem, w szczególności ograniczamy linię kredytową klientom zagrożonym upadłością).

S jak  SME (wśród klientów biznesowych koncentrujemy się na małych i średnich przedsiębiorstwach).

E jak  Efficiency (obsesyjnie dbamy o efektywność).

 

Warto zauważyć, że w powyższych priorytetach nie ma NIC olśniewającego, co stanowiłoby przewagę konkurencyjną banku. Wszystkie banki chcą generować sprzedaż dodaną, skutecznie zarządzać ryzykiem i aktywniej działać w obiecującym segmencie SME. To, co wyróżnia ten bank, to umiejętność porządkowania i komunikowania priorytetów strategicznych. Dzięki temu każdy pracownik firmy potrafi bez zająknięcia podać priorytety i wiosłuje dokładnie w tym samym kierunku.

 

A tego niestety brakuje w komunikacji strategii Nokii, co nie wróży najlepiej na przyszłość…

 

Skomentuj:
Autor: franerem 2011-10-25 20:51:09
To nie działa bo to wszystko jest robione za wolno i za późno. Krok z Windowsem bardzo dobry bo system jest inny i niesamowicie innowacyjny tylko dlaczego tak długo czekamy na nowy produkt ... strasznie ciężko Nokii przyznać się do porażki .... Steve Jobs kiedyś powiedział:

“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.”

A Nokia cały czas jest ten jeden krok do tyłu :(.