nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
W poszukiwaniu niszy rynkowej: przykład tabletów Lark
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Szymon  Data: 2011-08-21 06:47:46  Typ wpisu: Dobra praktyka rynkowa  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:

Marka Lark istnieje na polskim rynku od kilku lat. Producent urządzeń Lark należy do polskiej grupy kapitałowej, w której skład wchodzą m.in. firmy MNI i Hyperion. Firma do tej pory była kojarzona z dostarczaniem niedrogiej nawigacji GPS oraz tanich sprzętów RTV AGD. Jej siła rynkowa jest oparta przede wszystkim na korzystnej cenie oraz powszechnej dostępności (urządzenia Lark są sprzedawane w niemal wszystkich sieciach handlowych).

 



Niedawno pod marką Lark pojawiły się również tablety. Ponieważ reguły walki na rynku tabletów są nieco inne, niż w przypadku nawigacji i klasycznych urządzeń RTV, Lark musiał znaleźć niszę. Ważne jest to, aby zaproponować konsumentowi istotną wartość dodaną w stosunku do alternatywnych urządzeń, ale wykraczającą poza niską cenę i łatwą dostępność.

 

Tą wartością może być coś, co jest siłą grupy MNI, a dotychczas jest ignorowane przez najbardziej znanych producentów tabletów, takich jak Apple, HP czy Samsung. Do wspomnianej grupy kapitałowej należy również Telestar, dostawca contentu telewizyjnego. Dlatego lada moment na rynku pojawią się subsydiowane tablety Lark, które oprócz oczywistego dostępu do Internetu zapewnią dostęp do telewizji cyfrowej. Co ważne, sygnał TV będzie przekazywany nie tyle drogą internetową, co poprzez specjalny, wbudowany modem do odbioru telewizji cyfrowej, którego nie posiadają urządzenia konkurencji.

 

Dlaczego tak istotne w tym przypadku jest znalezienie niszy, która wykracza poza dotychczasowe przewagi marki Lark? Być może zarządzający firmą wyciągnęli wnioski z upadłości niegdyś znanego amerykańskiego producenta sprzętów RTV – firmy Apex.

 

Firma Apex Digital na przełomie tysiącleci weszła przebojem na rynek odtwarzaczy DVD. Jej założyciele, David Ji i Ancle Hsu, mieli świetne relacje w Chinach, co dało im dostęp do przewagi kosztowej w postaci taniej siły roboczej. W rezultacie firma Apex dosłownie zalała rynek niedrogimi odtwarzaczami DVD. Obiektywnie jakość pozostawała sporo do życzenia, ale klienci nie narzekali, ponieważ byli to masowi odbiorcy, którzy nowymi odtwarzaczami DVD zastępowali stare magnetowidy – a więc jakość obrazu i dźwięku i tak była nieporównywalnie lepsza od tego, co czego przyzwyczaili się przez ponad 15 lat.

Po doniesieniu pierwszych sukcesów, firma Apex nadal dążyła do zaoferowania jak najtańszych urządzeń i dalej prowadziła agresywną walkę cenową. Udało się nawet przekonać kierownictwo niektórych sieci drugstore’ów do wystawienia odtwarzaczy DVD obok puszek z piwem i maszynek do golenia – dzięki czemu niegdyś elitarne odtwarzacze DVD osiągnęły cenę i status produktu impulsowego!

 

 

 

Jednak przewaga cenowa bardzo rzadko jest przewagą długotrwałą. Konkurencja szybko zbliżyła się cenowo do produktów Apex, a co ważniejsze – zaoferowała znacznie bardziej wszechstronne urządzenia (dostosowane do odtwarzania różnych formatów wideo, takich jak MPG czy AVI). W rezultacie, po kilku latach rozpaczliwych prób utrzymania się na powierzchni, firma Apex Digital musiała ogłosić upadłość.

 

Wyciągając lekcje z tej historii, o sukcesie urządzeń Lark będzie decydować nie tylko cena i dostępność. Tablety, które są wciąż produktem nieco „elitarnym”, w ciągu dwóch – trzech lat będą zdecydowanie tanieć. Klient stojący przed półką, na której stoi tablet Lark oraz coraz tańszy iPad, musi mieć w ręku poważny argument, który skłoni go do sięgnięcia właśnie po polski tablet. Tym argumentem może być wykorzystanie tableta jako odbiornika niezakłóconego sygnału TV, gdzie jakość sygnału będzie niezależna od technologii zastosowanej przez operatora sieci GSM i gdzie nie będziemy musieli się przejmować tym, ilu abonentów znajduje się w pobliżu danego masztu…

 

Skomentuj: