nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Jak uniknąć rozbieżności między posiadaniem wiedzy a jej wykorzystywaniem?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Jakub  Data: 2009-08-18 15:40:37  Typ wpisu: Artykuł  Adresaci: Poziom menedżerski  


Wyzwania:

W jednym z wcześniejszych wpisów TUTAJ przedstawiałem, jak to się dzieje, że większość firm zdołała zgromadzić tak wielką wiedzę rynkową i tak słabo z niej korzysta oraz skąd bierze się słynna przepaść miedzy wiedzą a jej sensownym stosowaniem.  

Oto kilka wskazówek i przykładów, jak temu zaradzić:

Aby mówienie nie zastępowało działania…

  • Awansuj na wyższe stanowiska menedżerskie tylko te osoby, które maja gruntowną wiedzę zdobytą w oparciu o doświadczenie i które wciąż są w środku procesu biznesowego ( a nie tylko kierują). Np. w firmie komputerowej SAS Institute każdy menedżer nie tylko kieruje ludźmi, ale też zajmuje się programowaniem lub rozwojem produktu. Dotyczy to nawet współzałożyciela i dyrektora firmy. Zaś w sklepach The Man’s Wearhouse obowiązuje zasada, że wszyscy pracownicy, którzy w danym momencie znajdują się w sklepach, obsługują klientów potrzebujących pomocy, nawet jeśli ma to dotyczyc prezesa firmy wizytującego akurat daną placówkę!
  • Zadbaj o to, by ludzie uczyli się w działaniu, nawet jeśli zostaną „rzuceni na głęboką wodę”. Praca na prototypach, dyskusje, ale w odniesieniu do pierwszych szkiców, makiet, roboczych wersji – to podstawa sukcesu najsłynniejszego na świecie innowacyjnego biura projektowego IDEO.

 

Aby własna przeszłość nie stała się przekleństwem…

  • Odetnij ludzi od źródła niebezpiecznej historycznej wiedzy. Wiele firm takich jak GM, IBM, HP pracując na do przełomowymi radykalnymi przedsięwzięciami wręcz fizycznie izoluje nowo tworzone zespoły, tworząc dla nich miejsce pracy z dala zwłaszcza od centrali firmy i ograniczając tym samym wpływ „starego uświęconego myślenia".
  • Zorganizuj polowanie na „organizacyjne święte krowy”. Jeden z liderów na rynku central telefonicznych – firma Mitel zorganizowała swego czasu serię warsztatów, których celem było namierzenie i wyeliminowanie przeszkadzających rytuałów, procedur, zasad, praktyk. 450 zaangażowanych w ten proces osób zebrało 71 stron tego typu firmowych absurdów.

 

Aby strach nie przeszkadzał w korzystaniu z wiedzy…

  • Daj ludziom prawo do naprawdę nieskrępowanej komunikacji. Nie przeceniaj hierarchii i drogi służbowej. W firmie PSS/Word Medical (dostawca sprzętu medycznego) radykalnie zdecentralizowano decyzyjność i na każdym kroku zachęca się ludzi do nieskrępowanej komunikacji z każdym i w każdym dziale, bez względu na hierarchię, jeśli tylko pomoże to w podniesieniu efektywności. W firmie tej zachęca się ludzi także do brania na siebie jak największej odpowiedzialności, nawet, jeśli ludzie nie mają jeszcze zbyt długiego stażu czy doświadczenia. Na każdym kroku pokazuje się im, że błędy popełniane w dobrej wierze nie będą karane i że jednym z ważniejszych kryteriów awansu jest to, czy ktoś brał na siebie odpowiedzialność.
  • Smart-ne firmy wiedzą też, jak ważne jest tu to, by liderzy otwarcie mówili o swoich porażkach i o tym, czego się z nich nauczyli. Wykorzystując właściwy przykład szefów trzeba być konsekwentnym. A więc mądre firmy mają odwagę rozstawania się z menedżerami, którzy upokarzają swoich podwładnych, gdy zdarzyło się przyłapać ich na porażkach.

 

Aby wewnętrzne współzawodnictwo nie zniechęcało do zarządzania wiedzą…

  • Wzmocnij wspólną tożsamość i jedność poprzez wyeksponowanie wspólnych wyzwań, zewnętrznych zagrożeń i wrogów. To właśnie takie podejście stało się jednym z głównych organizacyjnych motorów sukcesu Southwest Airlains wobec US Airways i United Shuttle oraz Apple Komputer wobec IBM-a.
  • Bądź bezwzględny wobec wewnętrznej rywalizacji, gdy staje się ona nadmierna i destrukcyjna. W The Men’s Wearhouse monitoruje się sprzedaż przypadającą na każdego konsultanta. Jeśli na jakiegoś sprzedawcę przypada znacznie większa (np. o 25%) kwota obrotów niż na innych, jest to sygnał, że prawdopodobnie ta osoba nie dzieli się klientami lecz wykorzystuje sytuację tylko na swoją korzyść. Jest to okazja, żeby przypomnieć takiemu konsultantowi, jak ważna jest sprzedaż zespołowa i jak to wpływa na finalne obroty placówki. Jeśli sytuacja się powtarza a osoba taka nie zmienia swojego postępowania, zostaje zwolniona z pracy.
Skomentuj: