nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Uwaga przy wprowadzaniu nowego produktu !!!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Whisky2000  Data: 2009-09-01 22:43:48  Typ wpisu: Szybka rada  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:

Może mój wpis nie będzie z górnej półki, bo moja firma jest niewielka, ale radzimy sobie całkiem dobrze, nawet teraz, pomimo kryzysu. Oferujemy różne produkty i usługi pomagające funkcjonować biurom i firmom. Część świadczymy sami, a w części pośredniczymy.

I po raz kolejny sprawdza mi się takie klasyczne podejście, żeby zadbać o kilka rzeczy, gdy wymyśla się nowy produkt czy usługę. To było pewnie już gdzieś opisywane, ale wrzucę tu w formie skrótowej.   Moja rada byłaby taka - zanim coś odpalisz na rynku, przemyśl i sprawdź:
  1. Czy ten produkt lub usługa będą miały wystarczającą liczbę odbiorców?
  2. Jak wiele jest tego typu produktów na rynku i czy są konkretne przesłanki, które by wskazywały, że jest jeszcze dla Ciebie miejsce?
  3. Czy ten rynek jest rynkiem perspektywicznym? Czy przypadkiem nie jest związany z chwilową modą?
  4. Czy Twój produkt lub usługa będą się wyróżniać czymś od konkurencji? Czy ta wartość dodana będzie czytelna i widoczna (krzycząca) dla ewentualnych klientów?
  5. Czy ten produkt bądź usługa rzeczywiście ma szansę generować przychód (czy przypadkiem nie realizuje jedynie Twoich ambicji albo zainteresowań)?
  6. Czy bariery do pokonania nie są zbyt uciążliwe (prawne, finansowe, językowe itp.) i czy nie spowodują, że utkniesz na długie miesiące generując koszty i poznając te rzeczy zamiast generowania przychodu i zysku?
  7. Czy wytrzymasz konieczność nakładów na ten produkt np. przez 2 lata jeśli do tego czasu nie zacznie zarabiać?
  8. Czy masz szansę znaleźć sobie życzliwego mentora - przewodnika, który będzie Ci służył radą i konstruktywną krytyką?
  9. Czy na tym rynku są firmy, z którymi nie będziesz konkurował (bo np. są zbyt potężne), ale od których mógłbyś się uczyć i miałbyś kogo podglądać?
  I na koniec perełka - ostatnio zwrócił mi na to uwagę mój nowy znajomy, który naprawdę ma głowę do interesów (ma kilka dobrze prosperujących spółek w różnych branżach):
  • Czy ten nowy produkt lub usługa otwierają drzwi lub szanse do kolejnych biznesów, do rozszerzenia działalności, do wejścia na inne pobliskie rynki ? (on tak robi i to się bardzo sprawdza).
Skomentuj:
Autor: Jakub 2009-09-02 13:57:51
To działa bo
to bardzo zdroworozsądkowe i czytelne podejście. Z jednej strony zawiera analizę ryzyk, z drugiej szans.
Sądzę, że szczególnie może być pomocne dla start-upów.
Autor: Realkozak 2009-09-02 20:06:23
To działa bo to jest dobry standard.
Może wyjdę na złośliwca, ale chciałbym, żeby mój marketing zawsze przed każdym launchem skorzystał z tej check-listy.
Może zamieniłbym mentora z pkt. 8 na głos z pola.
Jeszcze w poprzedniej firmie mieliśmy taki dobry zwyczaj, że brano grupę przedstawicieli z różnych regionów na focus group i opinowalismy przygotowywaną nową ofertę dla Klientów. Teraz tego się u na snie robi a productr managerowie zasłaniają się koniecznością zachowania tajemnicy. Ja jednak uważam, że wazniejsze jest wypuszczenie dobrej oferty, która można sprzedać, a nie tworzenie w tajemnicy jakichś odrealnionych produktów zza biurka.
Podoba mi się też ta "perełka". Zostawienie sobie furtki do up-sellingu (bo tak to rozumiem) jest niesamowicie ważne. Podobnie z upgrade'ami produktu.