nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Jak Virgin Airways zagrali na nosie British Airways?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Jakub  Data: 2009-09-03 21:19:57  Typ wpisu: Przykład  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:

 

Historia konkurencyjnych zmagań linii Virgin Atlantic Airways z potentatem British Airways pokazuje stara prawdę marketingu partyzanckiego, że siła nie jest w budżecie tylko w dobrym pomyśle.

Rok 1986 i przygotowana przez BA promocja mogły pogrążyć takich mniejszych przewoźników jak Virgin. W gorącym okresie początku sezonu letnich urlopów BA zaoferowało 5200 bezpłatnych lotów. Oczywiście przykuło to uwagę także klientów Virgin. Virgin wiedzieli, że jeśli nie odpowiedzą, mogą dużo stracić.  Z drugiej strony nie stać ich było na konkurencyjną promocję.

Wykorzystali więc głośną już wtedy promocję BA i wypuścili ogłoszenie reklamowe o następującej treści:

 

„Polityka Virgin zawsze polegała na zachęcaniu pasażerów, by latali do Londynu płacąc jak najmniej. Dlatego radzimy, byście 10 czerwca polecieli British Airways. A przez pozostałą część roku witamy Was na pokładach samolotów Virgin Atlantic. Najlepsza obsługa. Za najniższą cenę.

Virgin Atlantic Airways.

Skorzystaj z tego, co mamy.”

 

Promocja BA kosztowała miliony dolarów na bezpłatne przeloty, zaś Virgin zainwestowała jedynie w kilka edycji ogłoszeń reklamowych. Korzystając sprytnie z wysiłków hegemona, Virgin udało się zneutralizować atak BA i wykorzystać go o własnych celów.

 

Przy okazji jest to też dobra ilustracja starej zasady, że nawet jeśli masz dobrą passę, nie zabiegaj o monopol, o 100%, zwłaszcza, jeśli wziąłeś na celownik jakiegos potentata. Ugraj ile się da, ale bez narażania się na miażdżący odwet.

Ciesz się przydomkiem SPRYTNY, PRZEBIEGŁY, ale nie KAMIKAZE ;)

Skomentuj: