nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Co słychać w stadzie idącym na rzeź?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: farfaraway  Data: 2009-09-03 21:47:15  Typ wpisu: Artykuł  Adresaci: Poziom zarządczy  


Wyzwania:

W sytuacji recesji i widma kryzysu warto przyjrzeć się temu, jak przebiegają procesy decyzyjne naszych menedżerów. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, czy top managerowie nie wpadają w pułapkę instynktu stadnego.

Zwraca na to uwagę w swoich opracowaniach Pierre Dussauge - wykładowca na HEC - francuskiej szkole biznesu w Paryżu, zauważając, że jednym z istotnych problemów w obecnych czasach jest kierowanie się instynktem stadnym - i to nie tylko w wielkich firmach, ale także w małych przedsiębiorstwach.   Dlaczego instynkt stadny i naśladownictwo są tak niebezpiecznymi mechanizmami? Odpowiedź daje nam psychologia społeczna  - zasada społecznego dowodu słuszności i siły rekomendacji. Dodatkowo w razie porażki mamy wytłumaczenie, że innym też się nie udało, więc jesteśmy usprawiedliwieni.   Jak walczyć z instynktem stadnym? Uda się tylko tym organizacjom, które porzucą zbiorowe myślenie. Tym, które rozumieją na czym polega podejmowanie strategicznych decyzji oraz tym, które zbudują przewagę przez to, że odważą się zrobić coś innego – twierdzi Dussauge. Zgodnie ze znanym marketingowym prawem - wyróżnij się lub zgiń.   Dussauge podpowiada, by uważać przede wszystkim na:
  • bezkrytyczne przyjmowanie uogólnionych obserwacji z rynku i obiegowych opinii
  • brak dogłębnej dyskusji i wielopłaszczyznowej analizy w kluczowych kwestiach
  • akceptowanie „zbiorowych mądrości” i „branżowych prawd” (Za prawdę objawioną przyjęto na przykład stwierdzenie, że tylko pięć czy sześć linii lotniczych przetrwa kryzys. Wydaje się, że główne firmy w branży tego nie kwestionują i wszystkie one kierują swoją aktywność w kierunku fuzji i przejęć”.)
  • zbiorowe zachowania rynkowe: gdy np. inwestorzy zarówno indywidualni jak i instytucjonalni masowo wyprzedawali lub skupowali akcje
  • bezkrytyczne podążanie za liderami, kopiowanie ich rozwiązań i modeli biznesowych (podaje tu takie przykłady jak Facebook w dziedzinie internetu, który dostarcza inspiracji lub bywa po prostu jawnie kopiowany przez inne serwisy społecznościowe. Podobnie wygląda kwestia produktów Apple, które także mają sporo naśladowców. Zaś w dziedzinie zarządzania zwraca uwagę na owczy pęd w outsourcingu i w masowym przenoszeniu produkcji do Chin bądź usług call centers do Indii).
 Na podstawie: http://flamingopr.pl/
Skomentuj: