nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Uczciwa komunikacja w kryzysie
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Szymon  Data: 2009-09-07 07:57:07  Typ wpisu: Artykuł  Adresaci: Poziom menedżerski  


Wyzwania:

Zasada 1: Uczciwość

Traktuj odbiorców jako dorosłych partnerów. NIE SCHLEBIAJ przesadnie, ale też NIE UPOKARZAJ. Komentatorzy polityczni uważają, że właśnie ta umiejętność przysporzyła Barrackowi Obamie najwięcej wsparcia. Obama od początku odwoływał się do rozsądku obywateli; przekonywał, że każdy wyborca podejmuje suwerenną i kompetentną decyzję, również wtedy, gdy głosuje na jego konkurenta.

Roosevelt: „Nie powinniśmy się obawiać szczerości, gdy mówimy o sprawach naszego kraju. Ten wielki naród przetrzyma to, tak jak do tej pory nie jedno przetrzymał; znowu odżyje i na nowo pomyślnie się rozwinie.”

 

Przykłady dla Ciebie:

  • Powiem wszystko, co wiem, i proszę Was o tak samo odpowiedzialne i odważne podejście do tematu, jak zawsze.
  • Nie chcę i nie mogę Wam nic narzucić. Liczę na to, że gdy wspólnie zbierzemy wszystkie dane, każdy z nas podejmie takie kroki, żebyśmy mogli pokonać recesję i konkurencję.
  • Zapewne tak jak ja, wiele razy mieliście i będziecie mieli poczucie chaosu na rynku oraz w firmie, no i związanych z tym częstych zmian decyzji. Nikt z nas tego nie lubi, mnie też to irytuje. Nazwijmy jednak sprawę po imieniu: niepewność będzie duża, trzeba sobie z nią radzić najlepiej, jak potrafimy, i każdego dnia musimy przyjść do pracy z otwartą głową, nie przywiązując się za bardzo do tego, co było jeszcze wczoraj.

Zasada 2: Kontrolowane „straszenie”

Postrasz. Pokaż, co się stanie, jeżeli nic nie zostanie zrobione. Nazwij po imieniu to, co dzieje się dzisiaj.

Churchill: „Nie mam do zaoferowania niczego poza krwią, trudem, łzami i potem. Przed nami egzamin - najtrudniejszy z możliwych. Przed nami wiele, wiele miesięcy walki i cierpienia.”

 

Przykłady dla Ciebie:

  • Podsumujmy najważniejsze dane z ostatnich 5 miesięcy. Spadek obrotów rok do roku wynosi… , średnia wartość jednorazowego zamówienia spadła o..., liczba ogłoszonych przetargów wyniosła …., z czego my wygraliśmy … . Wiemy też, że dążenie do redukcji kosztów pociągnęło za sobą odejście … osób oraz liczne ograniczenia zakupowe.
  • Spróbujmy sobie „namalować” pewien obraz, scenariusz: co się stanie za rok, jeżeli nie wprowadzimy żadnych zmian? Co w tym czasie zrobi konkurencja? Jak zareagują klienci? Jakiej dynamiki wskaźników możemy się spodziewać?

Zasada 3: Konstruktywizm

Pokaż plan i pomysł na skuteczne zwycięstwo – lub zaangażuj ludzi w tworzenie takiego planu. Nie rozdrapuj przeszłości i teraźniejszości, skup się na przyszłości.

Roosevelt: „Dotychczasowy regres razem przekształcimy w tryumf".

Przykłady dla Ciebie:

  • Oto trzy najważniejsze wyzwania, którym musimy sprostać w nadchodzącym półroczu: …
  • Żeby utrzymać, a nawet wzmocnić pozycję na rynku, musimy stworzyć niepowtarzalną przewagę w porównaniu z ofertą konkurencji, i to na dwóch polach: kosztowym i oraz wartości naszej oferty.
  • Oto cztery najważniejsze kierunki działań, które od dzisiaj powinny stać się „mantrą” każdego z nas.
  • W jaki sposób – Waszym zdaniem – możemy stworzyć taką wartość, której nie zaoferuje nasza konkurencja? Co takiego mają o nas mówić klienci, czego NIE POWIEDZĄ o konkurencji?  
Skomentuj: