nowe konto przypomnij mi hasło
Wpisz słowa klucze
lub Wybierz wyzwanie biznesowe
Zapomnij o feedbacku: czas na feedforward
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Autor: Szymon  Data: 2009-09-30 11:03:35  Typ wpisu: Szybka rada  Adresaci: Poziom menedżerski  


Wyzwania:

 

 

Feedback nie zawsze działa tak, jak trzeba. W odpowiedzi na feedback negatywny Polacy najczęściej reagują usprawiedliwianiem się lub – z drugiej strony – uogólnieniem feedbacku i dołowaniem się w poczuciu „no tak, jestem kiepski, nikt mnie nie kocha”.  Z kolei komplementy na temat jakości naszej pracy są albo traktowane jako podejrzana manipulacja („dobra, dobra, ciekawe, czego ode mnie chce?”), albo przyjmowane z dużym skrępowaniem (tu znów się odzywa poczucie niskiej wartości), albo wreszcie są przyjmowane jako pochwała i kredyt zaufania na całe życie.

 

 

Jaka jest alternatywa?

Przypomnijmy sobie, co jest podstawowym cele informacji zwrotnej. OCENA NIE POWINNA SŁUŻYĆ OCENIE, lecz ZMIANIE ZACHOWAŃ W PRZYSZŁOŚCI. W końcu jednym z najskuteczniejszych przykazań dla szefów działających na trudnym rynków jest KONSTRUKTYWIZM, a nie babranie się w przeszłości.

 

 

 

Wychodząc z tego założenia, wybitny specjalista ds zarządzania, prof. Marshall Goldsmith zaproponował pojęcie FEED FORWARD. W tej koncepcji proponuje, aby menedżerowie zamiast feedbacku zawsze stosowani feed-forward (czasem zwany również feed-in’em). Oto przykład: Wyobraźmy sobie, że menedżer zaobserwował, że jego podwładny nie dokonał właściwej segmentacji swoich klientów.

 

 

Feedback: „W zeszłym tygodniu na spotkaniu ustaliliśmy sobie trzy zadania do wykonania na dzisiejszy dzień. Dziękuję za raport dotyczący aktywności regionalnych oraz za czterogodzinną pracę z naszym nowozatrudnionym kolegą. Zauważyłem jednak, że nie udało Ci się dokonać prawidłowej segmentacji klientów”.

 

Feed-forward: „Dzięki za raport aktywności regionalnych. Jest bezbłędny i CHCIAŁBYM, żeby ZAWSZE WSZYSTKIE RAPORTY TAK WYGLĄDAŁY. Dziękuję również za wdrożenie naszego kolegi. Chciałbym z Tobą ustalić ostateczny dzień i godzinę przekazania posegmentowanej listy Twoich klientów, razem z raportem planowanych aktywności – wg wytycznych, które ustaliliśmy w zeszły piątek”.

 

A więc wg Marshalla każde zdanie DOTYCZĄCE PRZESZŁOŚCI powinno być zamieniane na KONSTRUKTYWNE OCZEKIWANIE DOTYCZĄCE PRZYSZŁOŚCI – tylko po to, aby skrócić czas „bicia piany” i UZYSKAĆ równie KONSTRUKTYWNĄ REAKCJĘ PRACOWNIKA, czyli po prostu zwiększyć szanse na pożądaną zmianę.

 

 

Skomentuj: